Skip to main content

PAKAIAN KONTEMPORARI


DEFINISI PAKAIAN KONTEMPORARI

     Pakaian kontemporari bermaksud pakaian moden yang telah diubahsuai mengikut peredaran masa kini. Kontemporari rekaan pakaian lebih ringkas dengan gabungan ciri stail pakaian terkini. Gabungan warna polos dan bercorak dapat menaikkan seri pakaian. Hiasan tambahan seperti butang, labuci dan manic akan menyerlahkan lagi rekaan pakaian tersebut. Rekaan pakaian kontemporari sesuai dipakai untuk majlis-majlis tertentu. Ia juga sesuai dipakai untuk majlis rasmi atau tidak rasmi mengikut cirri stail pakaian.

     Potongan ala blaus, ala kebaya, ala kurung dapat digabungkan dengan cirri stail pakaian lain bagi menaikkan seri si pemakai. Kombinasi pakaian kontemporari sesuai dipadankan dengan pelbagai variasi sarung atau skirt mengikut kesesuaian rekaan dan tujuannya.

BAJU KURUNG MODEN

     Baju Kurung Moden adalah antara variasi baju kurung. Baju Kurung Moden adalah pakaian yang telah mengalami perubahan mengikut gaya fesyen pada masa kini. Labuhnya dan potongan badannya mengikut keselesaan si pemakai dan tidak selonggar Baju Kurung Tradisional. Stail pakaian seperti garis leher, lengan dan sarung telah dipelbagaikan fesyennya.
     Bentuk garis leher dapat dipilih mengikut kesesuaian bentuk muka untuk menampakkan ilusi yang menarik perhatian pandangan. Rekaan lengan kembang dibawah dapat menampakkan keanggunan pakaian moden ini. Stail sarungnya juga telah dipelbagaikan seperti Sarung Selisih, Sarung yang disambungkan godget, Sarung Belah Jadi dan Sarung Variasi Lisu Terbalik atau Sarung Susun Belakang.

Jenis-Jenis Pakaian Kontemporari Melayu:
     Pakaian Kontemporari Melayu yang paling popular dipakai adalah Baju Kurung Moden, Baju Kebaya Moden dan Jubah. Pakaian ini sesuai dipakai ke majlis rasmi serta sesuai juga dijadikan sebagai pakaian kasual.

BAJU KURUNG MODEN

BAJU KEBAYA MODEN

JUBAH

Antara jenis fabrik yang sesuai untuk Pakaian Kontemporari adalah:


KAPAS
Kain yang mesra pengguna dan sesuai dengan pelbagai jenis iklim. Pada musim panas kain kapas menyejukkan badan dan menyerap peluh dengan mudah dan ia memberikan rasa hangat jika dipakai pada musim sejuk.


LINEN
Dipanggil sebagai raja fabrik semula jadi. Linen digunakan dengan meluas untuk membuat pakaian dan juga kelengkapan rumah (cadar, alas meja, langsir dll). Ia adalah serat semula jadi dianggap selamat untuk semua jenis kulit. Kain linen tidak menyebabkan masalah seperti kegatalan, alahan dan lain-lain. Gentian semulajadi linen menjadikannya kuat dan tahan lama. Tiada rawatan khas diperlukan untuk linen, boleh dibasuh hanya dengan tangan.

SUTERA
Dikenali sebagai kain semula jadi yang paling kuat di dunia. Terkenal dengan kelembutan, berkilau, cantik dan berpenampilan mewah, kain sutera adalah salah satu gred fabrik yang tinggi memberikan keselesaan kepada si pemakai dalam semua jenis cuaca. Menyejukkan tubuh pada musim panas dan menghangatkan di musim sejuk, sutera telah ditemui semasa 2640 SM di cina. Hari ini, terdapat pelbagai berbeza dari sutera yang terdapat di pasaran seperti Chiffon, Georgette, Organza, krep de Chine, Duponi, Noil, Pongee, Shantung, Tussar, dan lain-lain. Tekstil sutera India popular di seluruh dunia manakala Amerika Syarikat adalah pengeluar produk sutera terbesar dengan Perancis dan Itali juga terlibat di barisan yang sama dalam menghasilkan nilai yang tinggi kain sutera yang canggih dan terkemuka di Eropah.

POLIESTER
Fabrik poliester digunakan secara meluas dalam pelbagai aplikasi. Kain ini mempunyai pelbagai kualiti kerana mereka ia begitu terkenal dengan anti kedut dan boleh kembali semula ke dalam bentuk asal. Fabrik poliester adalah sangat kuat dan juga lembut. Fabrik poliester juga boleh dicampur dengan kain lain untuk membuat kain yang kuat dan tahan lama atau bergantung kepada penggunaannya. Sebagai contoh, dalam upholsteri, poliester biasanya dicampur dengan bulu supaya tidak mudah rosak dan tahan pudar. Terdapat pelbagai kegunaan kain poliester seperti ia digunakan dalam langsir tingkap, langsir, alas lantai, membuang permaidani, peralatan tempat tidur tambahan dan sebagai kusyen atau bahan penebat.

RAYON
Kain rayon pada asasnya adalah serat tekstil sintetik yang diperolehi dari penghasilan selulosa melalui spinnerets halus. Dalam erti kata lain, kain rayon adalah hasil akhir solidifying filamen. Rayon adalah sejenis kain yang unik yang tidak boleh disebut sama ada kain sintetik atau satu semula jadi. Proses membuat rayon agak berbeza; di mana bekalan mentah semulajadi diubah untuk menjadikannya praktikal. Rayon adalah kain yang boleh ditenun atau bersatu; bergantung kepada penggunaannya serba boleh. Kecekapan kain rayon adalah agak lebih tinggi daripada kain taf atau kain kapas yang lain. Kain rayon digunakan secara meluas dalam membuat bilangan pakaian dan barang-barang kelengkapan rumah.

Contoh hiasan yang sesuai untuk Baju Kurung Moden:


MANIK


MOTIF SULAMAN


RENDA


LABUCI


DIAMOND

Comments

Popular posts from this blog

DRAPING

1.1  SEJARAH DRAPING      Draping adalah proses mengubah reka bentuk pakaian menjadi bentuk 3 dimensi. Seni mengembalikan ke tarikh 3500 SM, bermula dengan Mesir Kuno. Fesyen Yunani diikuti dengan ciptaan silhouettes yang terbungkus seperti chiton, peplos, chlamys dan himation. Rom Purba mencipta draping, panjang kain yang membungkus dan mengikat badan.                      Sepanjang zaman, pakaian dikategorikan sebagai "dipasang" atau "terbungkus." Pakaian "dipasang" akan dijahit bersama dan dipakai dekat dengan tubuh, berbeza dengan pakaian "terbungkus", seperti draping yang tidak memerlukan jahitan. Dalam dunia fesyen hari ini, kedua-dua pakaian yang dipasang dan terbungkus boleh menggunakan proses draping.      Draping telah menjadi ciri beberapa pereka terkenal yang bermula dengan Madame Grès, yang dikenali sebagai "Ratu Drape". Koleksinya yang disempurnakan pakaian jersi sutera yang diilhamkan oleh Grecian menggunakan

SELUAR SLEK

PENGENALAN      Definisi Pakaian Kasual adalah pakaian santai, denim dan adakalanya western. Selain itu, pakaian kasual juga terdiri daripada blaus, skirt dan slek. Pakaian ini mula dipakai pada tahun 1860-an. Skirt ialah pakaian yang biasa digunakan dalam kehidupan seharian. Ia juga sesuai dipakai ketika bersiar-siar, berkelah dan juga ke pejabat. Kepelbagaian corak dan bentuk dapat menarik perhatian orang ramai untuk memiliki skirt. Blaus bermaksud baju pendek bagi orang perempuan di mana ukurannya dari leher ke punggung. Blaus juga boleh disesuaikan dengan skirt, slek dan sarung. Blaus direka dengan pelbagai stail dan boleh dipakai secara kasual atau formal bergantung pada pilihan fabrik dan hiasan.      Definisi Seluar Slek ialah seluar panjang. Slek merupakan pakaian yang sangat popular di pakai oleh golongan lelaki dan perempuan. Slek mula dipakai pada abad ke-18 bagi kaum lelaki dan abad ke-19 bagi kaum wanita. Slek boleh dipadankan dengan kemeja, blaus, jaket dan juga