1.1 SEJARAH DRAPING
Draping adalah proses mengubah reka bentuk
pakaian menjadi bentuk 3 dimensi. Seni mengembalikan ke tarikh 3500 SM, bermula
dengan Mesir Kuno. Fesyen Yunani diikuti dengan ciptaan silhouettes yang
terbungkus seperti chiton, peplos, chlamys dan himation. Rom Purba mencipta
draping, panjang kain yang membungkus dan mengikat badan.
Sepanjang zaman, pakaian dikategorikan
sebagai "dipasang" atau "terbungkus." Pakaian
"dipasang" akan dijahit bersama dan dipakai dekat dengan tubuh,
berbeza dengan pakaian "terbungkus", seperti draping yang tidak
memerlukan jahitan. Dalam dunia fesyen hari ini, kedua-dua pakaian yang
dipasang dan terbungkus boleh menggunakan proses draping.
Draping telah menjadi ciri beberapa pereka
terkenal yang bermula dengan Madame Grès, yang dikenali sebagai "Ratu
Drape". Koleksinya yang disempurnakan pakaian jersi sutera yang diilhamkan
oleh Grecian menggunakan lebih daripada 70 meter jersi sutera masing-masing.
Puan Madame Grès dan pereka Amerika yang bernama Pauline Trigere, kedua-duanya
dikenali kerana reka bentuk mereka secara langsung pada model hidup dan
bukannya bentuk pakaian.
Sebaliknya, Madeleine Vionnet memilih
untuk menguji reka bentuknya pada dummy kecil bukannya pada bentuk penuh.
Tuntutan Vionnet adalah kemewahannya "potongan berat sebelah," yang
mengakibatkan reka bentuk yang paling sensual yang masih menjadi sumber
inspirasi kepada pereka hingga ke hari ini.
1.2 BENTUK PAKAIAN
Bentuk pakaian adalah model tiga dimensi
batang yang digunakan untuk pakaian yang sesuai yang dirancang atau dijahit.
Apabila membuat sekeping pakaian, ia boleh dimasukkan ke dalam bentuk pakaian
supaya seseorang dapat melihat pakaian yang sesuai dan kain seperti yang akan
muncul di tubuh, dan membuat penyesuaian atau perubahan. Bentuk pakaian datang
dalam pelbagai saiz dan bentuk untuk hampir setiap barang pakaian yang dapat
dibuat. Bentuk pakaian dalam ukuran pakaian standard digunakan untuk membuat
corak, manakala bentuk pakaian laras membolehkan pakaian disesuaikan agar
sesuai dengan individu tertentu.
“Bentuk pakaian" disebut oleh Kamus
Sejarah Industri Fesyen sebagai "replika bentuk manusia yang diperbuat
daripada kain, empuk dan dipasang pada pangkalan logam yang digunakan untuk pakaian
draping dan pemasangan. Bentuk pakaian telah dibuat tangan selama berabad-abad.
Sejarah menyatakan bahawa pakaian berpakaian manikin bermula pada zaman Pharoah
Mesir. Siapa tahu? Sebenarnya, di dalam makam King Tut telah menemui bentuk
pakaian kayu yang mentah yang dipamerkan oleh pakaian Pharoah. Dengan ukuran
yang tepat kepada King Tut, pautan ke bentuk fungsi fesyen membuktikan kekal.
Digunakan secara kerap sepanjang Zaman Pertengahan di Eropah, dikatakan bahawa
royalti itu mempunyai mannequin peribadi sehingga tidak menyusahkan mereka
sambil memegang mahkamah, bertengger di atas takhta mereka. Mewah, sememangnya.
Terhad untuk orang kaya dan yang menonjol
sehingga pertengahan hingga akhir abad ke-19 di Eropah, dipercayai bahawa
kemunculan reka bentuk fesyen "Haute Couture" memberikan permintaan
para pereka industri fesyen dari mana untuk membuat pakaian gaya tinggi. Satu
bentuk dan fungsi alat yang diperlukan. Selain daripada pereka fabrik Haute
Couture, kedatangan elektrik dan Revolusi Perindustrian juga dikreditkan dengan
peningkatan bentuk pakaian sebagai fungsi yang bergaya dalam merchandising.
Pencahayaan tingkap depan kedai membolehkan bentuk pakaian untuk terus
mempamerkan reka bentuk dan kelengkapan yang bergaya. Untuk tujuan tertentu,
satu bentuk penerbitan baru telah dibentuk yang masih dianggap sebagai
perlawanan penting dalam merchandising. Satu yang mengubah dunia fesyen akan
datang. Sejarah yang kaya dengan tujuan yang dimaksudkan.
1.2.1 MENGENALPASTI DAN MENENTUKAN PELBAGAI BENTUK
PAKAIAN
Bentuk pakaian biasanya ringan dan boleh
dibuat dari kawat, rotan atau buih walaupun kebanyakannya terbuat dari bahan
kertas berlapis yang ditutupi dengan kain. Orang yang membuat pakaian mereka
sendiri sering menggunakan buih. Pad busa boleh juga mengiringi bentuk pakaian
yang dibeli supaya saiz tambahan boleh dibuat. Ramai, tetapi tidak semua,
mannequin bentuk pakaian boleh laras. Bentuk pakaian mungkin saiz wanita asas
kecil, sederhana, besar atau lebih besar dan kemudian boleh diselaraskan dalam
lingkungan tersebut dengan saiz yang berbeza. Contohnya, saiz pakaian wanita
mempunyai saiz pelarasan saiz antara 0 hingga 6 atau 7. Para peniaga fesyen
akan menyesuaikan saiznya dengan yang paling sesuai dengan pakaiannya dan boleh
memasangkan kain yang berlebihan di bahagian belakang borang untuk melaraskan
patut. Permukaan kain bentuk pakaian direka untuk memegang pin dengan baik.
Dressmakers menjahit bahagian pakaian dan kemudian pin mereka ke bentuk pakaian
untuk menyesuaikan sesuai dengan ukuran pakaian tertentu corak mereka.
BENTUK PAKAIAN KAKI
· Bentuk
pakaian kaki ini sesuai untuk draping atau fitting seluar dan skirt.
BENTUK PAKAIAN
KANAK-KANAK
· Bentuk
pakaian kanak-kanak boleh diselaraskan pada pakaian kanak-kanak untuk
kestabilan keseluruhan.
BENTUK PAKAIAN JUNIOR
· Bentuk
pakain junior adalah badan semulajadi berbentuk dengan punggung yang kelihatan
realistik.
BENTUK PAKAIAN
WANITA
· Bentuk
pakaian wanita yang dilengkapi dengan ketinggian tripod boleh laras yang
sesuai.
i.
ALATAN
DAN BAHAN-BAHAN
a)
ALATAN
JARUM PENITI
· Menyemat
kain belacu pada dress form.
GUNTING
FABRIK
· Memotong
fabrik untuk tujuan pengemasan.
GUNTING KERTAS
· Menggunting
kertas dan pola.
PITA
UKUR
· Mengukur
bahagian dress form yang perlu dibuat draping.
PEMBARIS LENGKUNG PERANCIS
· Melukis garis lengkung yang tidak boleh dilukis dengan jangka
lukis.
PENETAS
BENANG
· Menetas dan mengeluarkan benang satu per satu.
KACIP BENANG
· Mengemas
tepi fabrik agar tidak berjerumbai.
PEMBARIS
MELENGKUNG
· Membuat
dan membentuk garis melengkung dalam kerja mendraf pola dan penyesuaian pola.
PEMBARIS LURUS
· Membuat
garisan lurus dengan tepat.
PEMBARIS
SESIKU L
· Mendapatkan
sudut tepat.
RODA SURIH
· Memindahkan
garis pemadan pada fabrik ke kertas perang.
PEMBARIS
METRIK
· Mengukur
dan menanda sentimeter (cm) dan milimeter (mm)
BENTUK
PAKAIAN
· Mengambil
ukuran, mendrape dan mempamerkan pakaian.
MEJA KERJA
· Membentang
fabrik dan kertas untuk melakukan kerja mendraf pola.
b)
BAHAN-BAHAN
FABRIK BELACU
· Pemilihan
fabrik belacu yang sesuai dengan draping.
PENSEL
2B
· Menanda
dan mendraf pola.
KERTAS
PERANG
· Mendraf
pola.
KERTAS SURIH
· Menekap
semula pola.
BENANG
· Menjahit
dan mencantum fabric.
PITA KELARAI
· Membuat
garis pada bentuk pakaian.
MARKER
FABRIK
· Menanda
tanda pola pada fabrik dan kertas perang.
KAPUR
TUKANG JAHIT
· Menanda
pada fabrik.
PEMADAM
· Memadam
garis yang tidak diperlukan pada fabrik dan kertas perang.
1.2.2 MENANDAKAN GARIS PADA BENTUK PAKAIAN
Membuat
garis pada bentuk pakaian menggunakan pita kelarai adalah:
· Garis
leher
· Garis
bahu
· Garis
dada
· Garis
pinggang
· Garis
pinggul
· Garis
tengah hadapan
· Garis
tengah belakang
· Garis
puteri
· Keruk
lengan
1.2.3
MENGIMBANGI KERUK LENGAN
1. Ukur
keruk lengan hadapan bahagi dua dan tandakan.
2. Ukur
keruk lengan belakang bahagi dua dan tandakan.
3. Ukur
tepat pada plat lengan dan tandakan.
·
i.
PENYEDIAAN
FABRIK HADAPAN DAN BELAKANG
1. Mengukur
panjang untuk badan depan sepanjang lurus tanda dari garis leher ke garis
pinggang. Snip dan koyakkan fabrik.
2. Ukur
lebar untuk badan depan di sepanjang tanda dari bahagian hadapan pakaian dari
garis sisi pada paras garis dada. Snip dan koyakkan fabrik.
3. Lukiskan
garis tengah depan 1" inci dari tepi.
4. Menggunakan
pembaris sesiku L, lukis garis lurus yang sempurna di tengah-tengah fabrik.
Garis tengah ini akan dirujuk sebagai garis dada.
5. Menyediakan
bentuk pakaian mengukur ke bawah 8" dari garis pinggang di depan tengah bentuk
pakaian. Ini adalah garis pinggul.
6. Ukur
panjang untuk skirt depan dan belakang dari 1" di atas garis pinggang ke
bahagian bawah bentuk pakaian.
7. Ukur lebar untuk skirt depan dan belakang di
garis pinggul dari garis sisi. Tambah 1" fabrik lebar ini.
8. Lukis
garis tengah depan semula pada fabrik 1" dari hujung fabrik.
ii.
LANGKAH-LANGKAH
MENDRAPE HADAPAN DAN BELAKANG
Ø BADAN ASAS HADAPAN
1.
Pin tanda mercu pada fabrik ke kedudukan puncak pada bentuk pakaian.
2. Pinkan bahagian tengah garis depan kain ke
kedudukan depan bentuk pakaian. Pin utama di garis leher depan tengah dan garis
pinggang depan. Pin tambahan diperlukan pada garis dada.
3. Masukkan pin di tengah kedudukan garis puteri di pinggang
pada bentuk pakaian. Pin garis puteri fabrik tepat di tengah-tengah garis puteri
bentuk pakaian. Pin utama di pinggang dan di tanda mercu.
4.
Pinkan garis puteri selari ke lantai.
5. Lipatkan fabrik garis pinggang di tengah-tengah
garis puteri dari sisi bawah hingga garis pinggang.
6. Pin dan drape lisu garis pinggang depan. Fabrik
yang berlebihan yang jatuh antara garis puteri dan kedudukan garis pinggang
depan akan menjadi lisu garis pinggang depan. Pin lebihan fabrik pada garis
puteri.
7. Letakkan fabrik merentasi garis pinggang. Pin di
sisi garis pinggang.
8.
Pasangkan dan jahitan jahitan sampingan dan permulaan bahu. Letakkan fabrik
pada lengan plate pakaian ke garis bahu. Pin dan tinggalkan semua fabrik
berlebihan di kawasan garis bahu.
9. Drape garis leher depan. Potong dan snipkan garis
leher. Letakkan fabrik yang berlebihan di sekitar kawasan garis leher.
10. Drape lisu garis bahu depan. Fabrik yang berlebihan
yang jatuh di antara garis bahu, garis leher dan garis bahu di kawasan armhole
akan menjadi jumlah kain yang berlebihan di lisu bahu. Pin lebihan fabrik pada
garis puteri. Fabrik berlebihan dilipat di tanda mercu dan dilipat ke arah garis
leher depan tengah.
Ø BADAN ASAS BELAKANG
1.
Pinkan kembali garis tengah lipatan fabrik ke garis pinggang belakang kedudukan
pada bentuk pakaian.
2. Selaras dengan kedudukan garis leher fabrik ke
kedudukan garis leher belakang tengah pada bentuk pakaian.
3. Pin dan merentas garis belakang fabrik ke garis
bahu pada bentuk pakaian.
4. Pin dan drape di garis pinggang belakang lisu. Letakkan
fabrik ke arah garis sisi sehingga fabrik melepasi garis puteri. Lipat garis
pinggang belakang di tempatnya. Lipatkan fabrik garis pinggang di tengah-tengah
garis puteri sehingga ke bahagian bawah garis pinggang.
5. Letakkan fabrik merentasi garis pinggang. Pin di
bahagian pinggang.
6. Letakkan fabrik di garis sisi dan rata di atas
bentuk pakaian. Letakkan fabrik di atas garis bahu dan garis leher bentuk
pakaian dan pinkan. Letakkan fabrik di atas garis bahu, bermula pada garis leher
dan bergerak ke arah garis puteri. Lipat garis bahu belakang. Lipat kain dari
tanda garis puteri.
7. Tandakan semua garis utama dalam bentuk pakaian
ke fabrik.
· Garis
leher.
· Garis
bahu.
· Garis
dada.
· Garis
pinggang.
· Garis
pinggul.
· Garis
tengah.
· Garis
puteri.
· Garis
keruk lengan.
· Garis
sisi.
Ø
SKIRT
ASAS HADAPAN
1. Pinkan
garis tengah lipatan fabrik di kedudukan garis tengah depan pakaian.
2. Ratakan
fabrik di seluruh pakaian dari garis sisi. Pastikan fabrik selari dengan
lantai. Pinkan di bawah garis pinggul ke pakaian.
3. Drape
dalam satu lisu garis pinggang depan. Letakkan fabrik dari bahagian garis
tengah ke garis puteri. Menandakan garis pinggang pada garis puteri.
4. Drape
pada lisu pertama pada garis puteri. Letakkan tanda lisu pertama dan lipatkan
garis pinggang.
Ø SKIRT ASAS BELAKANG
1. Padankan
garis sisi belakang di garis pinggul ke garis sisi depan di garis pinggul. Rata
fabrik di seluruh bentuk pakaian. Pinkan kembali bahagian garis tengah fabrik
dari fabrik ke lipatan garis belakang pakaian.
2. Drape
dalam dua lisu pada garis pinggang belakang.
3. Menandakan
garis pinggang pada garis puteri. Drape pada lisu pertama pada garis puteri.
Letakkan tanda lisu kedua. Lipatkan garis pinggang dan fabrik drape pada lisu
kedua.
4. Tandakan
semua garis utama
·
Garis pinggang – lisu depan dan belakang.
Ø PEMINDAHAN FABRIK PADA KERTAS
1.
Tanggalkan fabrik dari bentuk pakaian yang diletakkan di atas meja.
2. Lukiskan garis lurus dan garis di bahagian
pinggul ke kepingan kertas.
3. Pindahkan ukuran ini ke kertas. Lukis garis sisi
selari dengan garis tengah.
4. Letakkan fabrik di bahagian atas kertas yang
sepadan dengan garis lurus garis pinggul. Dengan roda surih, pindahkan garis
pinggang, tanda mercu, dan garis sisi ke kertas.
5. Lukis bahagian hadapan dan belakang lisu.
6. Menggunakan pembaris lurus, lukiskan garis
tengah selari dengan garis lurus dan
panjang lisu.
7. Lengkapkan tanda lisu. Lukis sisi luar lisu dari
tanda lisu ke garis pinggang.
8. Lukis garis sisi. Menggunakan pembaris lengkung
bahagian pinggang.
9.
Lukiskan garis pinggang. Lipat dan pin di lisu pinggang. Gunakan pembaris lengkung dan lukiskan di garis pinggul.
10. Letakkan bahagian hadapan garis belakang
bersama-sama. Memadankan tanda garis pinggul. Ukur garis sisi membentuk garis
pinggul ke garis pinggang. Laraskan garis pinggang belakang. Garis sisi untuk
memadankan ukuran depan.
11. Lukis sisi pinggul dengan garis sisi yang masih
disematkan, pengukuran dari garis pinggang tengah ke bawah.
12. Lengkapkan tanda pola.
我们有承接兼职会计处理:
ReplyDeleteWe provide Freelance Bookkeeping Service
** 公司账目(月账 和 年账)
Preparing and submission Monthly account or yearly account
** 个人 所得税
Personal Income Tax Submission
拿回家做 / 上门
Take document back or On side
有意询问详情 欢迎 来电 询问
📞0137999710
📞 0133773809
📞0122195764
📞017390 8222
Interested, please call
📞0137999710
📞 0133773809
📞0122195764
📞017390 8222