Skip to main content

DRAPING

1.1  SEJARAH DRAPING

     Draping adalah proses mengubah reka bentuk pakaian menjadi bentuk 3 dimensi. Seni mengembalikan ke tarikh 3500 SM, bermula dengan Mesir Kuno. Fesyen Yunani diikuti dengan ciptaan silhouettes yang terbungkus seperti chiton, peplos, chlamys dan himation. Rom Purba mencipta draping, panjang kain yang membungkus dan mengikat badan.
               
     Sepanjang zaman, pakaian dikategorikan sebagai "dipasang" atau "terbungkus." Pakaian "dipasang" akan dijahit bersama dan dipakai dekat dengan tubuh, berbeza dengan pakaian "terbungkus", seperti draping yang tidak memerlukan jahitan. Dalam dunia fesyen hari ini, kedua-dua pakaian yang dipasang dan terbungkus boleh menggunakan proses draping.

     Draping telah menjadi ciri beberapa pereka terkenal yang bermula dengan Madame Grès, yang dikenali sebagai "Ratu Drape". Koleksinya yang disempurnakan pakaian jersi sutera yang diilhamkan oleh Grecian menggunakan lebih daripada 70 meter jersi sutera masing-masing. Puan Madame Grès dan pereka Amerika yang bernama Pauline Trigere, kedua-duanya dikenali kerana reka bentuk mereka secara langsung pada model hidup dan bukannya bentuk pakaian.

     Sebaliknya, Madeleine Vionnet memilih untuk menguji reka bentuknya pada dummy kecil bukannya pada bentuk penuh. Tuntutan Vionnet adalah kemewahannya "potongan berat sebelah," yang mengakibatkan reka bentuk yang paling sensual yang masih menjadi sumber inspirasi kepada pereka hingga ke hari ini.

1.2  BENTUK PAKAIAN

     Bentuk pakaian adalah model tiga dimensi batang yang digunakan untuk pakaian yang sesuai yang dirancang atau dijahit. Apabila membuat sekeping pakaian, ia boleh dimasukkan ke dalam bentuk pakaian supaya seseorang dapat melihat pakaian yang sesuai dan kain seperti yang akan muncul di tubuh, dan membuat penyesuaian atau perubahan. Bentuk pakaian datang dalam pelbagai saiz dan bentuk untuk hampir setiap barang pakaian yang dapat dibuat. Bentuk pakaian dalam ukuran pakaian standard digunakan untuk membuat corak, manakala bentuk pakaian laras membolehkan pakaian disesuaikan agar sesuai dengan individu tertentu.


     “Bentuk pakaian" disebut oleh Kamus Sejarah Industri Fesyen sebagai "replika bentuk manusia yang diperbuat daripada kain, empuk dan dipasang pada pangkalan logam yang digunakan untuk pakaian draping dan pemasangan. Bentuk pakaian telah dibuat tangan selama berabad-abad. Sejarah menyatakan bahawa pakaian berpakaian manikin bermula pada zaman Pharoah Mesir. Siapa tahu? Sebenarnya, di dalam makam King Tut telah menemui bentuk pakaian kayu yang mentah yang dipamerkan oleh pakaian Pharoah. Dengan ukuran yang tepat kepada King Tut, pautan ke bentuk fungsi fesyen membuktikan kekal. Digunakan secara kerap sepanjang Zaman Pertengahan di Eropah, dikatakan bahawa royalti itu mempunyai mannequin peribadi sehingga tidak menyusahkan mereka sambil memegang mahkamah, bertengger di atas takhta mereka. Mewah, sememangnya.

     Terhad untuk orang kaya dan yang menonjol sehingga pertengahan hingga akhir abad ke-19 di Eropah, dipercayai bahawa kemunculan reka bentuk fesyen "Haute Couture" memberikan permintaan para pereka industri fesyen dari mana untuk membuat pakaian gaya tinggi. Satu bentuk dan fungsi alat yang diperlukan. Selain daripada pereka fabrik Haute Couture, kedatangan elektrik dan Revolusi Perindustrian juga dikreditkan dengan peningkatan bentuk pakaian sebagai fungsi yang bergaya dalam merchandising. Pencahayaan tingkap depan kedai membolehkan bentuk pakaian untuk terus mempamerkan reka bentuk dan kelengkapan yang bergaya. Untuk tujuan tertentu, satu bentuk penerbitan baru telah dibentuk yang masih dianggap sebagai perlawanan penting dalam merchandising. Satu yang mengubah dunia fesyen akan datang. Sejarah yang kaya dengan tujuan yang dimaksudkan.

1.2.1  MENGENALPASTI DAN MENENTUKAN PELBAGAI BENTUK PAKAIAN


     Bentuk pakaian biasanya ringan dan boleh dibuat dari kawat, rotan atau buih walaupun kebanyakannya terbuat dari bahan kertas berlapis yang ditutupi dengan kain. Orang yang membuat pakaian mereka sendiri sering menggunakan buih. Pad busa boleh juga mengiringi bentuk pakaian yang dibeli supaya saiz tambahan boleh dibuat. Ramai, tetapi tidak semua, mannequin bentuk pakaian boleh laras. Bentuk pakaian mungkin saiz wanita asas kecil, sederhana, besar atau lebih besar dan kemudian boleh diselaraskan dalam lingkungan tersebut dengan saiz yang berbeza. Contohnya, saiz pakaian wanita mempunyai saiz pelarasan saiz antara 0 hingga 6 atau 7. Para peniaga fesyen akan menyesuaikan saiznya dengan yang paling sesuai dengan pakaiannya dan boleh memasangkan kain yang berlebihan di bahagian belakang borang untuk melaraskan patut. Permukaan kain bentuk pakaian direka untuk memegang pin dengan baik. Dressmakers menjahit bahagian pakaian dan kemudian pin mereka ke bentuk pakaian untuk menyesuaikan sesuai dengan ukuran pakaian tertentu corak mereka.


BENTUK PAKAIAN KAKI
·       Bentuk pakaian kaki ini sesuai untuk draping atau fitting seluar dan skirt.

BENTUK PAKAIAN KANAK-KANAK
·       Bentuk pakaian kanak-kanak boleh diselaraskan pada pakaian kanak-kanak untuk kestabilan keseluruhan.

BENTUK PAKAIAN JUNIOR
·       Bentuk pakain junior adalah badan semulajadi berbentuk dengan punggung yang kelihatan realistik.

BENTUK PAKAIAN WANITA
·       Bentuk pakaian wanita yang dilengkapi dengan ketinggian tripod boleh laras yang sesuai.


       i.          ALATAN DAN BAHAN-BAHAN

a)     ALATAN

JARUM PENITI
·       Menyemat kain belacu pada dress form.

GUNTING FABRIK
·       Memotong fabrik untuk tujuan pengemasan.

GUNTING KERTAS
·       Menggunting kertas dan pola.

PITA UKUR
·       Mengukur bahagian dress form yang perlu dibuat draping.

PEMBARIS LENGKUNG PERANCIS
·       Melukis garis lengkung yang tidak boleh dilukis dengan jangka lukis.

PENETAS BENANG
·       Menetas dan mengeluarkan benang satu per satu.

KACIP BENANG
·       Mengemas tepi fabrik agar tidak berjerumbai.

PEMBARIS MELENGKUNG
·       Membuat dan membentuk garis melengkung dalam kerja mendraf pola dan penyesuaian pola.

PEMBARIS LURUS
·       Membuat garisan lurus dengan tepat.

PEMBARIS SESIKU L
·       Mendapatkan sudut tepat.

RODA SURIH
·       Memindahkan garis pemadan pada fabrik ke kertas perang.

PEMBARIS METRIK
·       Mengukur dan menanda sentimeter (cm) dan milimeter (mm)

BENTUK PAKAIAN
·       Mengambil ukuran, mendrape dan mempamerkan pakaian.

MEJA KERJA
·       Membentang fabrik dan kertas untuk melakukan kerja mendraf pola.


b)     BAHAN-BAHAN

FABRIK BELACU
·       Pemilihan fabrik belacu yang sesuai dengan draping.

PENSEL 2B
·       Menanda dan mendraf pola.

KERTAS PERANG
·       Mendraf pola.

KERTAS SURIH
·       Menekap semula pola.

BENANG
·       Menjahit dan mencantum fabric.

PITA KELARAI
·       Membuat garis pada bentuk pakaian.

MARKER FABRIK
·       Menanda tanda pola pada fabrik dan kertas perang.

KAPUR TUKANG JAHIT
·       Menanda pada fabrik.

PEMADAM
·       Memadam garis yang tidak diperlukan pada fabrik dan kertas perang.


1.2.2  MENANDAKAN GARIS PADA BENTUK PAKAIAN

Membuat garis pada bentuk pakaian menggunakan pita kelarai adalah:
·       Garis leher
·       Garis bahu
·       Garis dada
·       Garis pinggang
·       Garis pinggul
·       Garis tengah hadapan
·       Garis tengah belakang
·       Garis puteri
·       Keruk lengan

1.2.3 MENGIMBANGI KERUK LENGAN

1.     Ukur keruk lengan hadapan bahagi dua dan tandakan.
2.     Ukur keruk lengan belakang bahagi dua dan tandakan.
3.     Ukur tepat pada plat lengan dan tandakan.

·        
       i.          PENYEDIAAN FABRIK HADAPAN DAN BELAKANG

1.     Mengukur panjang untuk badan depan sepanjang lurus tanda dari garis leher ke garis pinggang. Snip dan koyakkan fabrik.
2.     Ukur lebar untuk badan depan di sepanjang tanda dari bahagian hadapan pakaian dari garis sisi pada paras garis dada. Snip dan koyakkan fabrik.
3.     Lukiskan garis tengah depan 1" inci dari tepi.
4.     Menggunakan pembaris sesiku L, lukis garis lurus yang sempurna di tengah-tengah fabrik. Garis tengah ini akan dirujuk sebagai garis dada.
5.     Menyediakan bentuk pakaian mengukur ke bawah 8" dari garis pinggang di depan tengah bentuk pakaian. Ini adalah garis pinggul.
6.     Ukur panjang untuk skirt depan dan belakang dari 1" di atas garis pinggang ke bahagian bawah bentuk pakaian.
7.      Ukur lebar untuk skirt depan dan belakang di garis pinggul dari garis sisi. Tambah 1" fabrik lebar ini.
8.     Lukis garis tengah depan semula pada fabrik 1" dari hujung fabrik.


     ii.          LANGKAH-LANGKAH MENDRAPE HADAPAN DAN BELAKANG

Ø  BADAN ASAS HADAPAN

1. Pin tanda mercu pada fabrik ke kedudukan puncak pada bentuk pakaian.
2. Pinkan bahagian tengah garis depan kain ke kedudukan depan bentuk pakaian. Pin utama di garis leher depan tengah dan garis pinggang depan. Pin tambahan diperlukan pada garis dada.
3. Masukkan pin di tengah kedudukan garis puteri di pinggang pada bentuk pakaian. Pin garis puteri fabrik tepat di tengah-tengah garis puteri bentuk pakaian. Pin utama di pinggang dan di tanda mercu.
4. Pinkan garis puteri selari ke lantai.
5. Lipatkan fabrik garis pinggang di tengah-tengah garis puteri dari sisi bawah hingga garis pinggang.
6. Pin dan drape lisu garis pinggang depan. Fabrik yang berlebihan yang jatuh antara garis puteri dan kedudukan garis pinggang depan akan menjadi lisu garis pinggang depan. Pin lebihan fabrik pada garis puteri.
7. Letakkan fabrik merentasi garis pinggang. Pin di sisi garis pinggang.
8. Pasangkan dan jahitan jahitan sampingan dan permulaan bahu. Letakkan fabrik pada lengan plate pakaian ke garis bahu. Pin dan tinggalkan semua fabrik berlebihan di kawasan garis bahu.
9. Drape garis leher depan. Potong dan snipkan garis leher. Letakkan fabrik yang berlebihan di sekitar kawasan garis leher.
10. Drape lisu garis bahu depan. Fabrik yang berlebihan yang jatuh di antara garis bahu, garis leher dan garis bahu di kawasan armhole akan menjadi jumlah kain yang berlebihan di lisu bahu. Pin lebihan fabrik pada garis puteri. Fabrik berlebihan dilipat di tanda mercu dan dilipat ke arah garis leher depan tengah.

Ø  BADAN ASAS BELAKANG

1. Pinkan kembali garis tengah lipatan fabrik ke garis pinggang belakang kedudukan pada bentuk pakaian.
2. Selaras dengan kedudukan garis leher fabrik ke kedudukan garis leher belakang tengah pada bentuk pakaian.
3. Pin dan merentas garis belakang fabrik ke garis bahu pada bentuk pakaian.
4. Pin dan drape di garis pinggang belakang lisu. Letakkan fabrik ke arah garis sisi sehingga fabrik melepasi garis puteri. Lipat garis pinggang belakang di tempatnya. Lipatkan fabrik garis pinggang di tengah-tengah garis puteri sehingga ke bahagian bawah garis pinggang.
5. Letakkan fabrik merentasi garis pinggang. Pin di bahagian pinggang.
6. Letakkan fabrik di garis sisi dan rata di atas bentuk pakaian. Letakkan fabrik di atas garis bahu dan garis leher bentuk pakaian dan pinkan. Letakkan fabrik di atas garis bahu, bermula pada garis leher dan bergerak ke arah garis puteri. Lipat garis bahu belakang. Lipat kain dari tanda garis puteri.
7. Tandakan semua garis utama dalam bentuk pakaian ke fabrik.
·       Garis leher.
·       Garis bahu.
·       Garis dada.
·       Garis pinggang.
·       Garis pinggul.
·       Garis tengah.
·       Garis puteri.
·       Garis keruk lengan.
·       Garis sisi.


Ø  SKIRT ASAS HADAPAN

1.     Pinkan garis tengah lipatan fabrik di kedudukan garis tengah depan pakaian.
2.     Ratakan fabrik di seluruh pakaian dari garis sisi. Pastikan fabrik selari dengan lantai. Pinkan di bawah garis pinggul ke pakaian.
3.     Drape dalam satu lisu garis pinggang depan. Letakkan fabrik dari bahagian garis tengah ke garis puteri. Menandakan garis pinggang pada garis puteri.
4.     Drape pada lisu pertama pada garis puteri. Letakkan tanda lisu pertama dan lipatkan garis pinggang.


Ø  SKIRT ASAS BELAKANG

1.     Padankan garis sisi belakang di garis pinggul ke garis sisi depan di garis pinggul. Rata fabrik di seluruh bentuk pakaian. Pinkan kembali bahagian garis tengah fabrik dari fabrik ke lipatan garis belakang pakaian.
2.     Drape dalam dua lisu pada garis pinggang belakang.
3.     Menandakan garis pinggang pada garis puteri. Drape pada lisu pertama pada garis puteri. Letakkan tanda lisu kedua. Lipatkan garis pinggang dan fabrik drape pada lisu kedua.
4.     Tandakan semua garis utama
·        Garis pinggang – lisu depan dan belakang.


Ø  PEMINDAHAN FABRIK PADA KERTAS

1. Tanggalkan fabrik dari bentuk pakaian yang diletakkan di atas meja.
2. Lukiskan garis lurus dan garis di bahagian pinggul ke kepingan kertas.
3. Pindahkan ukuran ini ke kertas. Lukis garis sisi selari dengan garis tengah.
4. Letakkan fabrik di bahagian atas kertas yang sepadan dengan garis lurus garis pinggul. Dengan roda surih, pindahkan garis pinggang, tanda mercu, dan garis sisi ke kertas.
5. Lukis bahagian hadapan dan belakang lisu.
6. Menggunakan pembaris lurus, lukiskan garis tengah  selari dengan garis lurus dan panjang lisu.
7. Lengkapkan tanda lisu. Lukis sisi luar lisu dari tanda lisu ke garis pinggang.
8. Lukis garis sisi. Menggunakan pembaris lengkung bahagian pinggang.
9. Lukiskan garis pinggang. Lipat dan pin di lisu pinggang. Gunakan pembaris  lengkung dan lukiskan di garis pinggul.
10. Letakkan bahagian hadapan garis belakang bersama-sama. Memadankan tanda garis pinggul. Ukur garis sisi membentuk garis pinggul ke garis pinggang. Laraskan garis pinggang belakang. Garis sisi untuk memadankan ukuran depan.
11. Lukis sisi pinggul dengan garis sisi yang masih disematkan, pengukuran dari garis pinggang tengah ke bawah.
12. Lengkapkan tanda pola.


Comments

  1. 我们有承接兼职会计处理:
    We provide Freelance Bookkeeping Service

    ** 公司账目(月账 和 年账)
    Preparing and submission Monthly account or yearly account

    ** 个人 所得税
    Personal Income Tax Submission

    拿回家做 / 上门
    Take document back or On side
    有意询问详情 欢迎 来电 询问
    📞0137999710
    📞 0133773809
    📞0122195764
    📞017390 8222

    Interested, please call
    📞0137999710
    📞 0133773809
    📞0122195764
    📞017390 8222

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

PAKAIAN KONTEMPORARI

DEFINISI PAKAIAN KONTEMPORARI      Pakaian kontemporari bermaksud pakaian moden yang telah diubahsuai mengikut peredaran masa kini. Kontemporari rekaan pakaian lebih ringkas dengan gabungan ciri stail pakaian terkini. Gabungan warna polos dan bercorak dapat menaikkan seri pakaian. Hiasan tambahan seperti butang, labuci dan manic akan menyerlahkan lagi rekaan pakaian tersebut. Rekaan pakaian kontemporari sesuai dipakai untuk majlis-majlis tertentu. Ia juga sesuai dipakai untuk majlis rasmi atau tidak rasmi mengikut cirri stail pakaian.      Potongan ala blaus, ala kebaya, ala kurung dapat digabungkan dengan cirri stail pakaian lain bagi menaikkan seri si pemakai. Kombinasi pakaian kontemporari sesuai dipadankan dengan pelbagai variasi sarung atau skirt mengikut kesesuaian rekaan dan tujuannya. BAJU KURUNG MODEN      Baju Kurung Moden adalah antara variasi baju kurung. Baju Kurung Moden adalah pakaian yang telah mengalami perubahan mengikut gaya fesyen pada masa kini. L

SELUAR SLEK

PENGENALAN      Definisi Pakaian Kasual adalah pakaian santai, denim dan adakalanya western. Selain itu, pakaian kasual juga terdiri daripada blaus, skirt dan slek. Pakaian ini mula dipakai pada tahun 1860-an. Skirt ialah pakaian yang biasa digunakan dalam kehidupan seharian. Ia juga sesuai dipakai ketika bersiar-siar, berkelah dan juga ke pejabat. Kepelbagaian corak dan bentuk dapat menarik perhatian orang ramai untuk memiliki skirt. Blaus bermaksud baju pendek bagi orang perempuan di mana ukurannya dari leher ke punggung. Blaus juga boleh disesuaikan dengan skirt, slek dan sarung. Blaus direka dengan pelbagai stail dan boleh dipakai secara kasual atau formal bergantung pada pilihan fabrik dan hiasan.      Definisi Seluar Slek ialah seluar panjang. Slek merupakan pakaian yang sangat popular di pakai oleh golongan lelaki dan perempuan. Slek mula dipakai pada abad ke-18 bagi kaum lelaki dan abad ke-19 bagi kaum wanita. Slek boleh dipadankan dengan kemeja, blaus, jaket dan juga